zondag 6 december 2009
Zijn wij, leerkrachten, wel goed bezig?
Verbeteren.
Hopen dat de leerlingen aan de minimale vereisten voldoen en dat er af en toe ook nog eentje boven de middenmoot uitsteekt.
Zijn wij, leerkrachten, eigenlijk wel goed bezig?
Doen wij, eigenlijk, niet teveel voor onze leerlingen?
Wat niet pakt bij leerlingen, is voorgekauwde koek. Ze moeten hem zélf bakken, dan pas weten ze hoe lekker hij is, dan pas waarderen ze z'n
smaak.
Bij leerlingen moet je niet afkomen met: "Dit is het!" en ze dat dan inlepelen. Je moet ze voor een berg aan informatie en uitdaging zetten en zeggen: "Zoek maar wat je wil vinden. Ik ben er vrij zeker van dat hier ergens een sleutel inzit waarmee je jezelf kunt upgraden naar het volgende level." Zij denken dan dat het volgende level, het volgende schooljaar is, maar het gaat veel meer over hun eigen leven.
Excuseer dat ik zo van wal steek. Ik pas dat zelf ook niet toe in mijn lessen, omdat ik er de tijd niet voor heb én omdat de leerlingen nog altijd vinden dat in de les de meeste aandacht naar de leerstof moet gaan en dus liever geen les hebben, terwijl de meeste aandacht naar hunzelf moet gaan, naar wie ze zijn en wie ze willen worden.
Het klopt dus, je bevindingen uit de enquête. Leerlingen vergeten dat bij alles wat ze leren zijzelf een rol spelen en liefst een hoofdrol.
Ik vermoed dat het een levenswerk ik om ze dat duidelijk te maken. We hebben maar even de tijd, want eens als ze volwassen zijn, wordt het alleen maar moeilijker. En dan zijn er alweer nieuwe pubers die we moeten kneden tot zelfdenkende doeners en zelfdoende denkers.
Wat een klus!
Laten we stoppen met filosoferen en eraan beginnen.
maandag 30 november 2009
Lenzen
Deze simulaties tonen je de werking van lenzen.
http://80.127.124.114/sos2/sos_module/3_Lenzen.htm
http://fysica.belsites.com/indexfy31.html (niet alle links werken)
http://fys.kuleuven.be/pradem/applets/vinap/optica/constructiestralen_lenzen/constructiestralen_lenzen.html
http://fys.kuleuven.be/pradem/applets/vinap/optica/bolle_lens/bolle_lens.html
dinsdag 10 november 2009
Microscopie: bouw van de stengel: eenzaadlobbigen versus tweezaadlobbigen
| | In eenzaadlobbigen komen vaatbundels verspreid voor in de stengel (zwarte pijlen in A). Elke vaatbundel is omgeven door een schede, terwijl cambium voor secundaire diktegroei ontbreekt (B). In tweezaadlobbigen zijn vaatbundels gerangschrikt als eilanden in een kring (oranje pijlen in C). Aanwezig is een cambiumlaag (stippenlijn in D) waaruit secundaire diktegroei zal ontstaan. Palmbomen (eenzaadlobbigen) kennen alleen primaire groei vanuit een breed apicaal meristeem. | |
woensdag 28 oktober 2009
Het streefdoel voor Kopenhagen: 350 deeltjes CO2 per miljoen deeltjes lucht
Wat is de 'klimaatopwarming'?
De wetenschap is duidelijk: het klimaatopwarming gebeurt sneller dan ooit en de mensen zijn verantwoordelijk. De globale opwarming wordt veroorzaakt door de uitstoot van broeikasgassen in onze atmosfeer. Het meest bekende broeikasgas is koolstofdioxide. Veel van onze dagelijkse activiteiten zoals onze straten en huizen verlichten, voedsel koken, of onze huizen verwarmen of verkoelen, werken op energiebronnen zoals steenkool en olie die koolstofdioxide en andere gassen met broeikaseffect. Zij houden de warmte van het zonlicht in onze dampkring, alsof er een donsdeken over de planeet ligt.
Waarom is dit eigenlijk een probleem?
Het is een belangrijk probleem omdat door het 'donsdeken' van broeikasgassen, de gemiddelde temperatuur langzaam stijgt. Als gevolg van die temperatuurstijging kan het broze evenwicht dat het leven op onze blauwe planeet mogelijk maakt, gebroken worden. Als de gemiddelde temperatuur op aarde slechts één of twee graden warmer wordt, kan de wereld er al heel anders uitzien, omdat gletsjers in het hooggebergte smelten, er meer droogte en meer tropische stormen gaan voorkomen. Als de gemiddelde temperatuur méér dan 2 graden zal stijgen, dan komt er een kettingreactie van klimaatveranderingen (ook wel 'klimaatchaos' genoemd) en wordt het leven op aarde daardoor veel moeilijker.
Wat betekent 350?
Er zat altijd al C02 in de lucht en dat is goed, want planten maken hiervan hun voedsel. Maar omdat er steeds meer bossen gekapt worden en omdat er steeds meer auto's en fabrieken komen, is er ook steeds meer CO2 in de lucht. De planten en bomen krijgen het gewoon niet meer omgezet in voedingsstoffen en dus blijft het zich maar opstapelen in de atmosfeer.
Belangrijke wetenschappers zeggen dat de veilige bovengrens voor koolstofdioxide in de lucht 350 deeltjes per miljoen is. We zijn daar nu al een heel stuk boven (kijk op de tekening). Het aantal CO2-deeltjes in de lucht moeten zo snel mogelijk terug beneden die veilige 350-grens komen om een klimaatchaos te vermijden.
We zijn nu al voorbij 350, gaan we nu allemaal dood?
Nee, wij zijn net als een dikke meneer die naar een dokter gaat en leert hij te zwaar is. Hij sterft niet onmiddellijk, maar hij heeft veel meer risico om een hartaanval of bloedklonter te krijgen.
De planeet is in een gevarenzone omdat wij teveel CO2 in de atmosfeer hebben laten komen en teveel bossen hebben gekapt. Zoals de dikke meneer die niet meer in zijn broeken past, beginnen we nu al tekens van een echt probleem te zien: smeltende ijskappen, groeiende woestijnen, hittegolven, ... . Wij moeten zo snel mogelijk met z'n allen op dieet! Er zit niets anders op!
Hoe gaan we zorgen dat iedereen meedoet om de 350-bovengrens te halen?
Wij hebben een internationale overeenkomst nodig om koolstofuitstoot te verminderen snel, liefst nog dit jaar!
De Verenigde Naties werken aan een globaal klimaatverdrag, dat verondersteld dat in december 2009 op een conferentie in Kopenhagen, Denemarken alle landen van de wereld zouden akkoord moeten zijn. Maar de huidige plannen voor het verdrag zijn veel te zwak. De landen moeten niet enkel beloven dat ze mee gaan doen, ze moeten ook ondertekenen hoe ze het gaan uitvoeren. Rijke landen moeten meer inspanningen doen, want zij hebben meer fabrieken en meer auto's en zij hebben ook het geld om milieuvriendelijke auto's en fabrieken te maken.
Dit jaar, kunnen wij een mensenketting over de hele wereld vormen, via het internet en met acties in je straat en in jouw buurt! Iedereen kan meedoen! Gewoon verdervertellen wat je hier allemaal gelezen hebt.
Voor de grote mensen:
Wij kunnen van onze besluitvormers de verantwoordelijk eisen om een sterk klimaatverdrag te tekenen, rechtvaardig is voor de ontwikkelingslanden, maar ook een voldoende wetenschappelijke zekerheid biedt aan onze toekomstige generaties.
Vanaf nu tot december 2009 zullen er overal ter wereld klimaatacties zijn.
Als deze globale beweging slaagt, kunnen wij de wereld op het spoor brengen om terug naar de veilige 350-grens en naar meer klimaatveiligheid te gaan. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar samen geven wij de hoop niet op! U kunt helpen door hier en nu actie te voeren.
zondag 18 oktober 2009
Biologiesites
- www.biologiesite.nl/overzichtorganen.htm
- www.biologiesite.nl/dierenrijk.htm
- www.biologiesite.nl/internetlessen.htm
- www.biologiesite.nl/determinatieorganismen.htm
- www.beesies.nl (knappe site met mooie afbeeldingen)
- www.biologiepagina.nl (site volgens het Nederlandse leerplan)
- www.biodoen.nl/biodoenLite.php (kleine zoekbot voor classificatie)
- Thinkquest: Leven op aarde (Thinkquest is wedstrijd waarbij leerlingen websites maken.)
- www.natuurwetenschappen.be/museum/animals (website van het museum voor natuurwetenschappen in Brussel)
- www.natuurinformatie.nl (portaalsite)
- www.darwinjaar.nl (2009)
zaterdag 17 oktober 2009
Vlaams zoogdiertelweekend
Waarnemingen doorgeven kan via onze invoermodule, meer info hier!
Tijdens het weekend van 17-18 oktober 2009 organiseert de Zoogdierenwerkgroep van Natuurpunt het eerste Vlaamse zoogdierentelweekend. Zoogdieren zijn moeilijker waar te nemen dan vogels of vlinders, en daardoor is hun verspreiding vaak onvoldoende gekend. Daarom willen we onze zoogdieren tijdens dit telweekend extra in de kijker zetten. Als we hen willen beschermen en onze biodiversiteit in stand houden, moeten we namelijk eerst weten waar ze nog voorkomen en waardoor ze bedreigd worden. Zoogdieren zijn een belangrijk onderdeel van ons ecosysteem en daar moeten we zorg voor dragen!
www.waarnemingen.be/zzz_waarnemingen.php
(waarnemingen van het Zoogdiertelweekend)
www.zoogdierenwerkgroep.be
(de zoogdierenwerkgroep van Natuurpunt)
woensdag 7 oktober 2009
Determineren van bomen a.h.v. hun bladeren
Interactieve determineersleutel: http://www.koentimmers.be/determinatie
Een andere mogelijkheid is: http://www.mir.ap.be/1.htm of http://www.mir.ap.be/biobladopdr2.htm
- Voor de classificatie (van bomen en planten) kan je ook gebruik maken van http://www.soortenbank.nl/ en http://nl.wikipedia.org/